Black Friday ehk Must Reede

Must Reede

Black Friday ehk Must reede on liikuv tähtpäev, mis järgneb Ameerika Ühendriikides tänupühade päevale. Tänupühad on samuti liikuv püha ning traditsiooniliselt tähistatakse seda novembri neljandal neljapäeval. Erinevalt tänupühadest ei ole must reede aga ametlik püha. Kuid juba alates 1952. aastast peetakse seda päevaks, mil algab riigi jõuluostude periood.

Musta reedet iseloomustab see, et paljud kauplejad ning jaemüüjad avavad oma poed väga varakult. Viimastel aastatel isegi ka juba öötundidel! Ning pakuvad ostlejatele erinevaid sooduspakkumisi ja allahindluseid.

Varaseim tõend sellest, et terminit „Must reede“ kasutati ostlemise kontekstis ja just kirjeldades päeva, mis järgneb tänupühadele, tuleneb Philadelphiast. Seal kasutati seda terminit kirjeldamaks väga tihedat ning segadusttekitavat liiklust nii jalakäijate kui ka sõidukite osas. Sellises kontekstis on võimalik terminit ajaloos jälgida kuni aastani 1961. Esialgu kasutati seda pigem negatiivsemas mõttes, sest tihe liiklus nii sõidukite kui ka jalakäijate seas tekitas palju õnnetusi. Mida aastad edasi, seda populaarsemaks see nimetus sai. Seda hakati pigem kasutama kaubandusliku tähendusega. Kaubanduses on kahjum märgitud punasega ning kasum märgitud mustaga ning musta reede kogukasum ulatub miljarditesse. Näiteks oli 2015. aastal kogu neljapäevase musta reede nädalavahetuse tulu 50.9 miljardit dollarit. Kuigi see summa oli 11% väiksem kui eelneval aastal, on arv ikkagi muljetavaldav.

Black Friday ehk Must Reede – millal avatakse?

Pakkumaks ostjatele parimaid pakkumisi ning võimalust omale sobivad tooted leida, on poed oma tavapäraseid lahtiolekuaegu pikendanud. Esialgu oli levinud see, et kauplejad avasid oma poe varahommikul kell 6:00. Aastate möödudes muutus aega aina varasemaks. Avati juba kell 5:00 või ka kell 4:00 varahommikul. 2011. aastal jõudis see „trend“ aga uue punktini, kui paljud suurettevõtted nagu näiteks Target, Macy’s ja Kohl’s avasid oma kauplused esmakordselt südaööl! Sellest inspireerituna teatas Walmart 2012. aastal, et avab uksed juba tänupühade päeval kell kaheksa õhtul (Must neljapäev). Töötajate seas sai selline otsus negatiivse vastukaja – mitmel pool toimus streike ning töötajad lahkusid töölt.

Black Friday ehk Must reede on juba aastaid olnud päev, kus paljud jaemüüjad teevad enneolematuid allahindluseid ning kampaaniaid ja tänu sellele on külastajate ning ka kasumi hulk aastalt aastasse kasvanud. Kuna see päev tähistab justkui jõuluhooaja ning sellega kaasnevate ostude tegemise algust, kasutavad paljud inimesed musta reede soodustusi jõulukinkide soetamiseks. Kuigi ajalooliselt oli levinud, et sooduspakkumised kehtisid terve tänupühade nädalavahetuse, siis viimastel aastatel on see süsteem pigem populaarsust kaotanud.

Kuna paljud poed avavad oma uksed juba tänupühade päeval või mustale reedele eelneval ööl, on levinud vaatepilt, et inimesed ootavad juba tunde enne poe avamist ukse taga või järjekorras, et uste avamisel saada esimesena kaubale ligi. Eesmärk on saada võimalus soetada parimaid kaupu soodsaima hinnaga. Seetõttu on aga levinud igasugused õnnetused, kuna esineb palju trügimist ja üksteise lükkamist. Paljudele on must reede aasta kõige tähtsam päev ostude sooritamiseks ning seetõttu võidakse terve aasta selle jaoks ka raha kõrvale panna.

Black Friday ehk Must Reede – Kas Sina oled selleks valmis?

Kuigi Black Friday ehk Must reede oma praegusel kujul on kõige populaarsem ehk Ühendriikides, on ka paljud teised riigid seda eeskuju järginud ning pannud paika sarnaseid päevi. Ilmselt aga on tõsisasi see, et sellise „hullusena“ nagu on must reede Ühendriikides, ei kohta seda päeva väga kuskil mujal. Alates 2006. aastast on teatatud üheksast surmast ning 98 vigastatust musta reedega seoses. Samas, must reede ei ole koormav ainult ostlejale, vaid ka ettevõtjale: loodetakse parimat tulu ning selle nimel ollakse valmis tegema ulmelisi allahindluseid ning sooduspakkumisi, mis klienti ligi tõmbaks. On tähtis, et iga ettevõtja oleks nii füüsiliselt kui ka mentaalselt valmistunud mustaks reedeks.

 

 

Kuidas tagada, et Sinu Musta Reede müük oleks edukas?

  
1. Näidata enda parimad tooteid lehel

Selleks, et inimesed saaksid Sinu asju osta, peavad nad need leidma – maandumislehed võivad aidata. Maandumislehel saad näidata oma parimaid tooteid või reklaamida Musta Reede müüki. Miks maandumisleht on parem kui lihtsalt koduleht? Sest maandumisleht sisaldab vaid konkreetset infot ja juhatab Su lugeja otse ostuni. 

 

2. Sihi õiged inimesi

Nutikas turundus on sihitud turunduse kasutamine: inimestele oluliste sõnumite segmenteerimine aitab palju kaasa. Teavita inimesi Musta Reede või Kübernädala sündmustest, mida korraldad. Saada enda parimatele, klientidele spetsiaalne reklaam või anna uutele tellijatele teada, mida sellest pühade hulgast oodata. Ära unusta, et iga sihtgrupp on erinev, seega vajavad nad ka erinevat sõnumit!

 

3. Las automatiseerimine teeb töö Sinu eest ära

Pühade ajal (jah, isegi Musta Reede puhul), peaks igaüks kasutama lühikest to-do listi. Selliste automaatsete süsteemidega nagu pooleli jäänud ostukorv, tellimuste teatised, toote soovitused ja tervitus sõnumside saatmine peaks olema automatiseeritud, et vähendada korduvate ülesannete ja tegevuste mahtu. Kuid samas jääks klientidele tunne, et nendest hoolitakse, nendega suheldakse ja kõige tähtsam – neid hinnatakse!

 

4. Loo suminat sotsiaalmeedias

Veendu, et inimesed teaksid kõikidest suurepärastest pakkumistest, nii et Sinu raske töö tasuks ennast ära. Loo müügipostitusi ja kasuta reklaame. Kui Sul on juba olemas maandumislehed, siis saad sotsiaalmeedia kanaleid kasutades sinna liiklust suunata.

 

5. Kontrolli enda tööd ja siis kontrolli seda veelkord

Enne kui lähed püüdma ostjate tähelepanu, on oluline veenduda, et kõik oleks korras ja töötaks. Kontrolli üle enda koduleht, e-kirja süsteemid, reklaamid ja maandumislehed. Ja mitte üks kord, vaid testi neid kaks-kolm korda enne nende avaldamist, et veenduda, et kõik lingid ja promokoodid töötavad ning kõik vajalik on paigas.

 

6. Veendu, et mobiilivaated oleks korras

Ligikaudu 57% inimestest veebis kasutavad oma telefoni või tahvelarvutit. Kui nii paljud inimesed vaatavad mobiilseadmeid, on optimeerimine väiksematele ekraanidele ülioluline.

 

7. Pane enda meeskond valmis

Kuna ootad keskmisest suuremat tellimuste kogust, siis veendu, et suurendad ka abikäte arvu, kes kõigi nende tellimuste täitmisega tegelevad – olgu see siis päris poes või e-poes. Teavita kogu meeskonda kampaaniast ning hoolitse selle eest, et kõigil oleks olemas vajalik info ja võimekus tegutsemiseks, kui kõik need tellimused tulema hakkavad…

 

8. Loo varuplaan …igaks juhuks!

Isegi kogu selle ettevalmistuse puhul on hea teada, mida teha, kui midagi läheb valesti. Leia varakult keegi, kes on käepärast, et aidata ülekoormuse või tõrgete korral kohapeal või veebis. Kui miskit peakski untsu minema, siis jaga sos-ülesandeid rahuliku olekuga, ole valmis suhtlema klientidega ja ära unusta vajadusel vabandada tekkinud segaduse pärast! 

 

Kui see artikkel oli Sulle kasulik, siis kliki “Meeldib” ja kui võiks ka sinu sõpradele huvitav olla, siis kliki “Jaga”

Aitäh tagasiside eest!