info@assistent.ee | +372 5680 0084

68+

klienti (88% püsikliendid)

3812+

Tundi teostatuid töid

20347+

hallatud/vastatud maili

1290+

sotsiaalmeedia postitust

Miks Ettevõtlusmüüt (E-Myth) peaks olema iga ettevõtja raamaturiiulis?

Ettevõtlusmüüt peaks olema iga ettevõtja nö piibel. Aga enne, kui raamatu juurde läheme, siis mul on Sulle üks lihtne küsimus:

Kus olid Sina enne ettevõtte alustamist?

Mõtle nüüd sellele, võta endale üks hetk. Või kui Sa veel ei ole alustanud, aga oled sellele mõelnud, siis miks Sa oled sellele mõelnud? Hoolimata sellest, kas oled juba alustanud, tegutsed või alles plaanid tegutsema hakata, esita endale veel üks oluline küsmus: MIKS ma seda teen?

Sul on Michael Gerberi Ettevõtlusmüüt lugemata

Milliseid ettevõtteid Sa tead ja millist ettevõtet Sa omada tahaks?

Ettvõtlusmüüdi autor Michael Gerber toob raamatus välja, et esimese aasta lõpuks on vähemalt 40% tegevust alustanud ettevõtetest enda uksed sulgenud. Kes esimese aasta üle elavad, siis nende seast järgmise viie aasta jooksul ebaõnnestub 80% ettevõtetest. Ja isegi siis, kui oled selle kõik üle elanud, siis ei saa veel rahulikult hingata, sest allesjäänud ettevõtetest 80% ebaõnnestub järgneval viiel aastal. Kiire matemaatika ütleb meile, et 1000-st ettevõttest õnnestub vaid 24 ettevõtet. Ma ei tea, kuidas Sinuga, aga mulle tundub see statistika natukene kurb. Mis Sa arvad?

 

Ettevõtlusmüüt: Miks enamus ettevõtteid ei toimi?

Ettevõtlusmüüt toob välja mitmeid põhjuseid, nii väiksemaid kui ka suuremaid, miks see nii on. Üks esimesi müüte raamatus on, et väikeettevõtteid alustavad ettevõtjad, kes riskivad kapitaliga kasumi teenimise nimel. See lihtsalt ei vasta tõele. Tegelikud põhjused, miks inimesed ettevõtteid rajavad, on hoopis teised. Mäletad mu küsimust eespool: miks Sa seda teed? Mis ajendas Sind ettevõtlusega tegelema?

Mõni kindlasti vaidleb mulle praegu vastu: aga ettevõtte ainus eesmärk on kasumit teenida! Jah ja jah, ka ma ise olen seda öelnud, aga kaua see kasumi teenime ainuüksi Sind tegevuses hoiab? Ja kui kasumi teenimine on ainus eesmärk, siis miks Sa selle dividendiks endale välja kannad? Ehk kasumil on omakorda eesmärk? Teenida Sind – Sinu vajadusi? Mis need vajadused on?

Ja kui Sa oled loonud elustiili ettevõtte või midagi muud sarnast, siis ilmselt ei tee Sa seda üldse raha pärast. On ju nii? Vähemalt mitte ainult? Mis iganes see on, mida Sa teed, Sa teed seda, sest Sulle meeldib see? On see siis käsitöö, tervislikud toidud, sporditreeningute läbiviimine või hoopis midagi muud! Aga ometi vajavad ka Sinu arved maksmist, külmkapp söögiga täitmist ja keha riideid, mis vastavalt ilmastikule seda kaitsevad. Ja vahest tahaks ju lihtsalt puhata ja mängida ju ka? Võib olla minna reisilegi ja võtta veidikene (ainult nädalakese) puhkust?

Ehk esimene oluline element on: Sinu isiklik MIKS

Võta taas hetk aega ja pane see endale kirja. Ausalt! Must-valgelt ja kuskile käepärast, sest seda läheb Sul vaja! Kasvõi nendel raskematel ja kehvematel päevadel, kui tavaline kurnatus Sind haarab ning enam justkui mite miski ei inspireeri edasi liikuma. Usu mind: neid päevi on kõigil. Sest see on tavaline:

Ettevõtlusmyyt - ettevotja elu

Kas ettevõtte tegevus sõltub (ainult) Sinust? 

See on ju ka täiesti tavaline? Tegid ettevõtte, pakud enda klientidele toodet või teenust ja teed seda kõike ise! Elu on lill, eks? Sa oled ise enda peremees ja võid teha mida iganes Sa tahad! On nii? Mul on Sulle kurb uudis (kui Sa seda ise veel ei teadnud) ja eriti juhul, kui ettevõtjaks hakkamise pärast loobusid palgatööst, sest kui Sa teed kõike ise, siis sellisel juhul Sa ei oma ettevõtet, vaid töökohta! Aga lisaks ühele ülemusele, on Sul neid ilmselt mitukümmend ja neid nimetatakse klientideks!

Ettevõtlusmyyt sa pead ise muutumaSee on valus tõde, millega ma ise algusaastatel silmitsi seisin. Tänu sellele samale Michael Gerberi raamatule Ettevõtlusmüüt. Tõsi küll, siis seda veel ei olnud Eesti keeles ja kuulasin ingliskeelset audioraamatut E-Myth. Kuid see muutis mu arusaamasid ja nagu Gerber enda raamatus kirjutab: Sinu ettevõte ei ole midagi muud, kui selge peegeldus sellele, kes Sa oled. Nii et kui tahad, et Sinu ettevõte muutuks – pead ise kõigepealt muutuma! Noh, kes saaks sellele vastu vaielda?! On ju juba Albert Einsteingi öelnud, et hullumeelsus – see on korrata ühte ja sama asja ootuses saada erinevaid tulemusi.

Kui Sa oled üksikettevõtja ja tahad, et Su ettevõte kasvaks, aga tahaksid ka mulle vastu vaielda, siis tee üks lihtne test: mine puhkusele. Mis juhtub? Ja ma ei mõtle puhkust, kus võtad arvuti kaasa ja sõidad välismaale tööd tegema. Vaid tõelist puhkust, kus lülitad ennast vahelduseks töö teemadest välja ja naudid elu teisi võimalusi. Kas Sa saad seda teha?

Lihtne vastus on, et Sa ei saa seda teha, sest Sa ei saa: 

  • uksi sulgeda, sest siis ei saa Sa palka
  • lahkuda, sest siis pole kedagi, kes teeks tööd

Ja kui Sa tahaks päris millegi uue tegemisega alustada, siis Sa ei saaks ka ettevõtet müüa, sest kes ostaks töökohta?

Seega aeg on küsida endalt järgmine küsimus: Kas Sina näed kuidas Sul tegelikult läheb? Või oled ka nagu orav rattas… ainut teed-teed-teed?

Ettevõtlusmüüt - kuidas tegelikult läheb

 

Ettevõtlusmüüt: esimene samm ettevõtte korrastamisel – millal saab Su ettevõte valmis?

Nüüd, kui Sa oled enda jaoks selgeks mõelnud, miks Sa seda teed ning kus Sa tegelikult oled, siis esita endale taaskord üks küsimus: Milline näeb Su ettevõte välja, kui see on lõplikult valmis? M.Gerber väidab, et kui Sul pole aimu, milline Su ettevõte välja näeb, kui see valmis on, siis see ei saagi valmis. Ja kui see ei saagi valmis, siis Sa ei tee seda asja õigesti!

Kui Sa veel kõhkled, siis pea meeles, et ettevõtte ainus eesmärk on see, et see tuleb maha müüa! Ja ei, M. Gerber ei sunni Sind müüma, vaid paneb Sind ehitama ettevõtet, mis oleks soovi korral müüdav! Sest kui keegi seda ei osta, siis ostad selle ettevõtte Sina! Aga kas see on seda hinda väärt? Iga päev kui Sa selle heaks tööd teed… Kui palju see ettevõte Sulle tagasi toob?

 

Teine samm – kuidas teised Sinu ettevõtet näevad?

Kuidas Sinu ettevõte teistele tundub (kas see ettevõte on müüdav)? Siinkohal ei räägi Gerber enam mitte ettevõtte maha müümisest, kui see on valmis, vaid sellest, mida iga ettevõtja peaks tegema: kujutama endale ette klienti, kellele ta müüa tahab! Kui Sa tahad luua head ettevõtlusmudelit, siis pead Sa enda käest küsima: “kuidas näeb minu ettevõte välja kliendi jaoks?” ja “kuidas paistab minu ettevõte teiste hulgast silma?“. Pane ennast kliendi kingadesse, sest ilma selge pildita sellest kliendist ei saa Su ettevõte olla edukas. 

 

Ja sealt edasi keskendu tulemustele, mitte tööle! Kuidas klient saab vajaliku toote või teenuse osaliseks? Millised tulemused hoiavad kliente rahulolevana? Kui Sa oled siiani kõike ise teinud, siis Sa ilmselt tead vastuseid! Kuid kuna ettevõtte eesmärk on vabastada omanik selles töötamisest. Asu tööle enda ettevõtte arendamise kallal, mitte enda ettevõtte sees:

Ettevõtlusmyyt - works on business not in it

Mis juhtub, kui Sind ei ole mingil põhjusel ettevõttes ehk Sa ei ole tööl?

 

Ettevõtlusmüüt: kolmas samm – loo süsteemid!

Mis töid on vaja ära teha? 

Mis funktsioonid sinu ettevõttes on, et see toimiks? (Mitte mis inimesi/töötajaid on vaja)

Ettevõtte struktuur - info@assistent.ee +372 5680 0084

Kõik need funktsioonid on igas ettevõttes!

Seejärel lisa iga funktsiooni juurde nimi. 

Kas igal pool on ikka nimi? Kas kõiki neid töid ikka tehakse?

 

Neljas samm – loo juhendid!

Kuidas luua süsteem, mis toob iga kord sama tulemuse?

Ja juhendite loomine algas…

Tihti tuleb selle sammu puhul vastuseks:”Mul ei ole aega!” Võta see aeg. Sa ei pea kõike kohe korraga kirja panema. Võta üks Word või doc file ja hakka samm-sammu haaval kirja panema, kuidas Sa üht või teist asja teed. Täienda seda dokumenti pidevalt ja lõpuks, endalegi märkamatult, ongi Sul olemas juhendid ning kui hakkad abikäsi palkama või teenusena virtuaalassistenti sisse ostma, siis Sa ei pea hakkama kõike detailideni selgitama. Anna enda abilisele juhend ja ta teeb selle järgi, mida vaja, vabastades nii Sinu väärtuslikku aega. 

Ettevõtlusmyyt inspireeri

 

Viies samm – delegeeri!

Nüüd, kui Sul on olemas juhendid, kuidas midagi teha, on aeg enda meeskonda suurendada, sest tahad Sa seda või mitte, aga et Su ettevõte ellu jääks, vajad Sa abi. Sa ei saa lõpmatuseni kõike ise teha!

Kuidas saada teisi inimesi tegema seda, mida Sa vajad, et nad teeks?

Inspireeri neid! Kaasa neid enda visioonidesse ja missiooni, juhenda ja koolita neid. Olgu see töötaja või virtuaalassistent – nad kõik vajavad sisseelamise aega, et tundma õppida Sinu ettevõtet, Sinu ettevõtte väärtusi ja eesmärke. 

Leia inimesed, kes jagavad Sinuga samu väärtusi, mitte ei oma oskusi. Oskused annad Sa neile ise (kasutades selleks juhendeid ja läbimõeldud süsteeme). Kui Sinu ärimudel sõltub kvalifitseeritud inimestest, siis on seda võimatu kopeerida. Sellised inimesed on turul äärmiselt hinnatud ja maksavad palju. See aga tõstab kokkuvõttes Sinu toote või teenuse hinda, mida pead enda toote või teenuse eest küsima.

 

Ettevõtlusmüüt: kuues samm – lihvi süsteeme!

Kui oled leidnud inimese(d), kes Sinu eest erinevaid töölõike teostada saavad ning nad jagavad Sinu nägemust ettevõttest, siis see on ideaalne aeg süsteemide ja juhendite täiendamiseks. 

Kuidas lihvida detailid ideaalseks, et need toetaks suurt pilti? (Tulemus alati sama.) 

Palju on ekslikke arvamusi, et detailsed juhendid, kuidas midagi teha, piiravad Su töötajaid – see ei vasta tegelikult tõele. Kui Sa oled konkreetne, tead täpselt kuidas üks või teine asi toimima peab ning kuhu Sinu “laev tüürib”, siis Sinu töötajad tunnetavad seda ja kindlasti hindavad ka. Millisele inimesele sa ise järgneks – sellele, kellel on kindel plaan või kes kui peata kana siia-sinna tormab?

Lase tiimil tegutseda, märka kohti, mis ei toimi nii, nagu vaja ning siis paranda neid. Lihtne! Võib-olla ei saanud Sa päris täpselt kirja, kuidas mingit töölõiku teha (me ise oleme tihti enda teemades nii sees, et ei märkagi, et teised ei pruugi kõike nii enesest mõistetavana võtta!), siis täienda seda. Delegeerimine on ideaalne viis kontrollida, kas Sinu ettevõtte süsteemid on kopeeritavad. Varem või hiljem inimesed vahetavad nagunii töökohti, kas siis ka Sinu ettevõtte jääb toimima või lahkuvad töötajad koos oluliste teadmistega, mis Sinu ettevõtet elus hoiavad? Ära lase viimasel juhtuda. Ettevõtte peaks toimima igal juhul, ka siis kui üks või teine inimene (sh Sa ise) mingil põhjusel sellest eemal olema peab.

 Nii et kuidas tundub, kas Sina töötad enda ettevõtte jaoks või Sinu ettevõte Sinu heaks?

 

Kui Sa nüüd mõtled, et Sul ei ole veel raamatut “Ettevõtlusmüüt”, aga väga, väga oleks vaja (sest Sa tahaksid nende teemadega, millest juttu oli, tõesti tegeleda), siis vajuta lihtsalt sellele lingile siin: Tahan TASUTA esimesi peatükke! (Seejärel saad ka personaalse sooduspakkumise raamatule).

Ettevõtlusmuut raamatuklubi - info@assistent.ee +372 5680 0084

Kas tahaksid jõuda kaugemale?

Tihti loeme raamatuid ja võtame sealt teadmiseks suhteliselt vähe ning rakendame veel vähem. Kas poleks tore võtta raamatuts maksimumi? Nüüd võib olla Sinu võimalus selleks!

Plaanime luua MasterMind Raamatuklubi (esialgu raamatu Ettevõtlusmüüt põhjal).

Mis on MasterMind Raamatuklubi?

See on raamatuklubi MasterMind elementidega, ehk loeme koos raamatut, arutame sisu ning iga kord püstitame endale ka eesmärgid, mis järgmiseks korraks tuleb täita. Nii saab igaühe areng olema kiirem, raamatu lugemine kasulikum ja efektiivsem!

Kui sooviksid ka sellisest raamatuklubist osa võtta, siis jäta enda andemed ning saadame Sulle rohkem infot kui grupp koos:





Kui see artikkel oli Sulle kasulik, siis kliki “Meeldib” ja kui võiks ka Sinu sõpradele huvitav olla, siis kliki “Jaga”!

Aitäh tagasiside eest!