Kas Sa oled tuttav selliste “pühadega” nagu Must Reede, Must Neljapäev ja Küber Esmaspäev?
Black Thursday ehk Must neljapäev
Black Thursday ehk Must neljapäev kui termin on erinevalt musta reede terminist veidi uuem. Musta reede algusaega võib määratleda juba aastasse 1961. Kauplejad muutsid mustal reedel oma poodide avamisaegu aina varasemaks ja varasemaks. Alguses kell 6:00 hommikul, siis kell 5:00, kuni lõpuks kell neli ning viimaks juba südaööl. Sellest tingituna liikusid avamisajad juba neljapäevasele päevale – tänupühade päevale.
2009. aastal avas Kmart oma uksed juba neljapäeva hommikul kell 7:00. Põhjuseks see, et varajane poeskäik aitab ostlejatel vältida Musta Reede liikluskaost ning jõuda õhtuseks tänupühade õhtusöögiks koju pere juurde. Paari järgneva aasta jooksul järgisid Kmarti eeskuju mitmed kauplejad, kes avasid oma poed juba tänupühade õhtul kell 19:00 või 20:00. Sellist ostuhullust hakati aga mõnitavalt nimetama „Mustaks Neljapäevaks“.
Nähes, et selline süsteem töötab, järgis aastate möödudes aina enam kauplejaid seda eeskuju. Paljud hoiavad oma poed lahti terve tänupühade päeva kuni hiliste tundideni välja. Sealjuures on tähtis mainida, et töötajatele algab tööpäev juba väga varastel hommikutundidel. Varasemalt on Musta Neljapäeva üks eesmärke on olnud ka vastupanu andmine aina kasvavatele online-müükidele. Täna on olukord pigem vastupidi ja online-müüke kasutatakse tavapoe müükide võimenduseks.
Näiteks Eesti suurimad e-poed, nagu Kaubamaja e-pood ja e-selver, teatasid Musta Reede ajal rekordilistest müügimahtudest 2022. aastal.
Black Thursday ehk Must Neljapäev – mida see tegelikult tähendab?
Ajalooliselt on terminil „Must Neljapäev“ aga hoopis muu tähendus: sellega on kirjeldatud 1929. aasta 24.oktoobril New Yorgi fondibörsil toimunud äkilist aktsiahindade langust. Sellega algas ülemaailmne majanduskriis, mis omakorda andis tõuke demokraatia hukule ning kiirendas üle maailma diktatuuride teket. See algne tähendus on väga negatiivse mõttega ning ka kaubanduslik Must Neljapäev pole eriti positiivsem. Kuigi ostlejatele on olnud Musta Neljapäeva soodustused pigem kasulikud, siis vastupidine mõju on sellel olnud aga töötajatele. Läbi aastate on olnud palju kaebuseid töötajate poolt, kes on sunnitud oma perekeskselt tänupühade õhtusöögilt varem lahkuma, et tööle minna või on pidanud tänupühade tähistamise üleüldse ära jätma.
Erinevates meediaväljaannetes ning kaubanduses on Musta Neljapäeva asemel kasutatud termineid „Hall Neljapäev“ või „Pruun Neljapäev“. Võrreldes Musta Reedega on Must Neljapäev kasumite osas olnud pigem tagasihoidlik. Näiteks 2014. aastal oli üldine müük Mustal Neljapäeval pigem läbikukkunud – sellele vastuseks otsustasid paljud kauplejad pöörduda tagasi siiski traditsioonilisemate meetodite juurde ja sulgeda neljapäeval oma poed.
Must reede
Black Friday ehk Must reede on liikuv tähtpäev, mis järgneb Ameerika Ühendriikides tänupühade päevale. Tänupühad on samuti liikuv püha ning traditsiooniliselt tähistatakse seda novembri neljandal neljapäeval. Erinevalt tänupühadest ei ole Must Reede aga ametlik püha. Kuid juba alates 1952. aastast peetakse seda päevaks, mil algab riigi jõuluostude periood.
Must Reede pole enam pelgalt Ameerika fenomen. Euroopas, sealhulgas Eestis, on viimastel aastatel Must Reede populaarsus plahvatuslikult kasvanud. Eestis osaleb kampaaniates üha rohkem veebipoode, pakkudes klientidele märkimisväärseid soodustusi alates tehnikast kuni rõivasteni. 2022. aastal nähti Eestis mitmeid rekordeid, kus veebipoed teatasid oma aasta suurimatest müügipäevadest just Musta Reede ajal. Selline kasv näitab, et Eesti tarbijad on Musta Reede kampaaniaid täielikult omaks võtnud ja ootavad neid aasta olulisimaks ostupäevaks.
Musta reedet iseloomustab see, et paljud kauplejad ning jaemüüjad avavad oma poed väga varakult. Viimastel aastatel isegi ka juba öötundidel! Ning pakuvad ostlejatele erinevaid sooduspakkumisi ja allahindluseid.
Varaseim tõend sellest, et terminit „Must Reede“ kasutati ostlemise kontekstis ja just kirjeldades päeva, mis järgneb tänupühadele, tuleneb Philadelphiast. Seal kasutati seda terminit kirjeldamaks väga tihedat ning segadusttekitavat liiklust nii jalakäijate kui ka sõidukite osas. Sellises kontekstis on võimalik terminit ajaloos jälgida kuni aastani 1961. Esialgu kasutati seda pigem negatiivsemas mõttes, sest tihe liiklus nii sõidukite kui ka jalakäijate seas tekitas palju õnnetusi.
Mida aastad edasi, seda populaarsemaks see nimetus sai. Seda hakati pigem kasutama kaubandusliku tähendusega. Kaubanduses on kahjum märgitud punasega ning kasum märgitud mustaga ning Musta Reede kogukasum ulatub miljarditesse. Näiteks oli 2015. aastal kogu neljapäevase Musta Reede nädalavahetuse tulu 50.9 miljardit dollarit. Kuigi see summa oli 11% väiksem kui eelneval aastal, on arv ikkagi muljetavaldav.
Black Friday ehk Must Reede – millal avatakse?
Pakkumaks ostjatele parimaid pakkumisi ning võimalust omale sobivad tooted leida, on poed oma tavapäraseid lahtiolekuaegu pikendanud. Esialgu oli levinud see, et kauplejad avasid oma poe varahommikul kell 6:00. Aastate möödudes muutus aega aina varasemaks. Avati juba kell 5:00 või ka kell 4:00 varahommikul. 2011. aastal jõudis see „trend“ aga uue punktini, kui paljud suurettevõtted nagu näiteks Target, Macy’s ja Kohl’s avasid oma kauplused esmakordselt südaööl! Sellest inspireerituna teatas Walmart 2012. aastal, et avab uksed juba tänupühade päeval kell kaheksa õhtul (Must Neljapäev). Töötajate seas sai selline otsus negatiivse vastukaja – mitmel pool toimus streike ning töötajad lahkusid töölt.
Black Friday ehk Must reede on juba aastaid olnud päev, kus paljud jaemüüjad teevad enneolematuid allahindluseid ning kampaaniaid ja tänu sellele on külastajate ning ka kasumi hulk aastalt aastasse kasvanud. Kuna see päev tähistab justkui jõuluhooaja ning sellega kaasnevate ostude tegemise algust, kasutavad paljud inimesed musta reede soodustusi jõulukinkide soetamiseks. Kuigi ajalooliselt oli levinud, et sooduspakkumised kehtisid terve tänupühade nädalavahetuse, siis viimastel aastatel on see süsteem pigem populaarsust kaotanud.
Kuna paljud poed avavad oma uksed juba tänupühade päeval või mustale reedele eelneval ööl, on näiteks Ameerikas levinud vaatepilt, et inimesed ootavad juba tunde enne poe avamist ukse taga või järjekorras, et uste avamisel saada esimesena kaubale ligi. Eesmärk on saada võimalus soetada parimaid kaupu soodsaima hinnaga. Seetõttu on aga levinud igasugused õnnetused, kuna esineb palju trügimist ja üksteise lükkamist. Paljudele on Must Reede aasta kõige tähtsam päev ostude sooritamiseks ning seetõttu võidakse terve aasta selle jaoks ka raha kõrvale panna.
Tänapäeval toimub suur osa Musta Reede müükidest veebis, pakkudes ostlejatele mugavust ja kiireid tehinguid. Eestiski eelistavad paljud tarbijad poodi minemise asemel veebipoes oste sooritada. Eesti e-kaubanduse liidu andmetel oli 2023. aasta Must Reede veebipoodide müügimahus üks suurimaid päevi, kus enim osteti koduelektroonikat, rõivaid ja kodutarvikuid. Veebikampaaniate eelised peituvad selles, et nad võimaldavad ettevõtetel ulatuda laiema sihtrühmani ja pakkuda isikupärastatud soodustusi.
Black Friday ehk Must Reede – kas Sina oled selleks valmis?
Kuigi Black Friday ehk Must reede oma praegusel kujul on kõige populaarsem ehk Ühendriikides, on ka paljud teised riigid seda eeskuju järginud ning pannud paika sarnaseid päevi. Ilmselt aga on tõsisasi see, et sellise „hullusena“ nagu on Must Reede Ühendriikides, ei kohta seda päeva väga kuskil mujal. Alates 2006. aastast on teatatud üheksast surmast ning 98 vigastatust Musta Reedega seoses. Samas, Must Reede ei ole koormav ainult ostlejale, vaid ka ettevõtjale: loodetakse parimat tulu ning selle nimel ollakse valmis tegema ulmelisi allahindluseid ning sooduspakkumisi, mis klienti ligi tõmbaks. On tähtis, et iga ettevõtja oleks nii füüsiliselt kui ka mentaalselt valmistunud Mustaks Reedeks.
Cyber Monday ehk Küberesmaspäev – mis see veel on?
Cyber Monday ehk Küberesmaspäev on termin, mis tähistab tänupühadele järgnevat esmaspäeva. See termin loodi mõttega, et suunata inimesi tegema rohkem oste internetist. Sealt ka sõna „küber“ (ingl.k cyber). Konkreetne termin loodi aastal 2005 Ellen Davise ja Scott Silvermani poolt. Seega tegu ei ole väga vana traditsiooniga. Nagu ka Must Reede, on Küberesmaspäev liikuv.
Küberesmaspäeva saab võrrelda Musta Reedega – vahe on vaid selles, et Küberesmaspäeval on sooduspakkumised, allahindlused ning erinevad promokoodid enamasti online-keskkonnas. Interneti populaarsuse kasv tundub olevat pidurdamatu ning seetõttu on arusaadav, miks paljud inimesed eelistavad oste sooritada mugavalt oma kodust või kontorist selle asemel, et oodata tunde poodides järjekorras. Praegusel ajal on internetiühendus nii kiire ja ostude sooritamiseks kuluv aeg on märkimisväärselt lühem.
Cyber Monday ehk Küberesmaspäev – milleks see hea on?
Võrreldes Musta Reedega on Küberesmaspäev populaarne ka just väiksemate ettevõtjate seas. Just nende seas, kes Mustal Reedel ei suudaks suuremate kaubanduskettidega võistelda. Samas aga erineb kahe päeva vahel ka kauba tüüp, mida rohkem müüakse. Näiteks on võimalik Mustal Reedel leida väga soodsa hinnaga tehnoloogiat, Küberesmaspäeva pakkumistes on seda aga vähem. Sama kehtib ka näiteks köögitehnika kohta. Küberesmaspäev keskendub peamiselt riietele, jalanõudele ning aksessuaaridele. Viimaste aastate Küberesmaspäevad on näidanud, et riietemüük on olnud umbes 45% suurem kui Mustal Reedel.
Esmakordselt ületas Küberesmaspäeva käive miljardi piiri 2010. aastal ning peale seda on see iga aasta tõusnud. Kasv on olnud kiire! 2 miljardi piir ületati 2014. aastal ning 3 miljardi piir juba 2016. aastal. 2016. aastal ületas Küberesmaspäeva 3.45 miljardi dollariline käive Musta Reede 3.34 miljardi dollarilise käibe. Kiire kasv pole aga üllatav – internetikasutus on saanud nii tavapäraseks ning erinevate toimingute läbiviimine online’s samuti.
Ka fakt, et isegi igapäevaseid toidupoes käike vähendatakse ning tehakse samad ostud internetis, näitab, et internetis ostude sooritamine on kiireim ning mugavaim viis. Seetõttu polegi üllatav, et päeval, mil ostlejat meelitatakse erinevate soodustuste ja allahindlustega, on ostlejate arv väga suur. Suure populaarsusega kaasneb aga see, et veebilehed võivad joosta kokku või esineda võib muid probleeme – seega pole küberostude tegemine täiesti probleemidevaba.
Esmajärjekorras on küberesmaspäev siiski online-ostlemiseks. Reaalsus on aga see, et paljud pakkumised, mida internetis võimalik soetada, on olemas ka poodides. Valmistamaks ostlejat ette esmaspäevaks annavad kauplejad juba aegsalt interneti teel teada, milliseid allahindluseid ja sooduspakkumisi võib oodata. Küberesmaspäev sai küll alguse Ühendriikidest, kuid on aastatega nii palju populaarsust kogunud, et ka teised riigid on sellisest päevast eeskuju võtnud ning oma versioonidega välja tulnud.
Kas Sina plaanid ka Musta Reede müükidest kasu saada?
Seoses internetikasutuse kiire kasvuga, teevad paljud ettevõtted ka Musta Reede pakkumisi teisiti ja ei pea hommikul isegi voodist välja tulema. Veebipoe uksed on lahti juba siis, kui tavapoodide töötajad alles hommikukohvi joovad.
Viimase viie aasta jooksul on Musta Reede ja Küberesmaspäeva populaarsus nii Eestis ja rahvusvaheliselt pidevalt kasvanud. 2018. aastast alates on nende päevade müügimahud suurenenud igal aastal 10–20%. Näiteks 2021. aastal ulatus globaalse Musta Reede müügi käive üle 9 miljardi dollari ja Eestis kasvas veebimüük Musta Reede nädalal 25% võrreldes varasema aastaga. Küberesmaspäev on samuti näidanud märkimisväärset kasvu, eriti just tehnoloogiasektoris, kus pakkumised meelitasid ligi miljoneid kliente.
Ettevõtted saavad Küberesmaspäeva eeliseid kasutada, rakendades e-poodides eripakkumisi ja suunatud kampaaniaid. Näiteks võib kasutada kliendisegmentatsiooni, et pakkuda lojaalsetele klientidele eksklusiivseid soodustusi. Kui Sa üksi kõike hallata ei jõua, siis Virtuaalassistendid võivad olla hindamatuks abiks nii Musta reede kui ka Küberesmaspäeva ajal, hallates kampaaniate planeerimist, sooduskoodide loomist, kliendisuhtlust ja tellimuste haldamist. See vabastab Sind igapäevastest ülesannetest, võimaldades Sul keskenduda strateegilistele otsustele.
Kuigi Must Reede on igal aastal erinev, näitavad 2023. aasta trendid, et tarbijad otsivad üha rohkem personaliseeritud pakkumisi ja väärtuspõhiseid oste. Samuti hindavad nad ka kiiret ja mugavat tarneviisi ning keskkonnasõbralikke valikuid. Eesti veebipoed on hakanud Musta Reedet laiendama tervele nädalale, pakkudes lisaks allahindlustele tasuta transporti ja spetsiaalseid kliendiprogramme. See tendents tõenäoliselt jätkub ja võib 2024. aastal muutuda normiks. Ettevõtted peaksid juba varakult mõtlema, kuidas lisada oma kampaaniatesse unikaalsust, et eristuda konkurentidest.
Soovitused Musta Reede ja Küberesmaspäeva kampaaniate eel
Kui soovid Musta Reedet ja Küberesmaspäeva maksimaalselt ära kasutada, siis siin on mõned soovitused:
1. Planeeri varakult:
Alusta kampaaniate planeerimist ja reklaamimist vähemalt kuu enne sündmust, et tarbijad teaksid, mida oodata. Kasuta näiteks sotsiaalmeedia platvorme, et eelhäälestada kliente kampaania pakkumistele.
2. Tee veebileht kiireks ja turvaliseks:
Kontrolli, et veebileht taluks suuremat külastatavust ja maksesüsteemid töötaksid laitmatult.
3. Kasuta isikupärastatud pakkumisi:
Saada lojaalsetele klientidele e-kirju spetsiaalsete sooduskoodidega.
4. Paku eksklusiivseid lisaväärtusi:
Näiteks tasuta transport, boonuskingitused või pikem tagastusõigus võivad suurendada ostude arvu.
5. Kaasa meeskond ja/või virtuaalassistendid:
Delegeeri ülesanded, et kampaaniate elluviimine sujuks tõrgeteta. Näiteks Virtuaalassistendid saavad automatiseerida e-kirjade saatmise ja pakkumiste jälgimise.
Oled Sina enda klientidele juba samasuguse võimaluse ette valmistanud?
Kui ei, siis tuleme Sulle vajadusel appi, sest aeg jookseb tik-tak…tik-tak…tik-tak.. Must reede on kohe-kohe kohal! Praegu on viimane aeg alustada kiirete ettevalmistustega, et just Sinu kliendid ostaksid Sinu käest, mitte Sinu konkurentide juurest ja et müügipäev mööduks tõrgeteta!
Kui see artikkel oli Sulle kasulik, siis kliki “Meeldib” ja kui võiks ka Sinu sõpradele huvitav olla, siis kliki “Jaga”.